22. januar 2013

10 dager!

Endelig fikk jeg en unnskyldning til å starte å bloggeeeee!! haha, neida. Bloggen ble opprettet for å kunne holde de hjemme oppdatert på hva jeg driver med og hvordan jeg har det i Afrika.

For om 10 dager står det 6 stressa og veldig spente jenter på Gardermoen. Vi skal si hadet til familie, venner og kjæreste. Hadet til alt det kjente og trygge rundt oss. Hadet til Norge. Om 10 dager drar vi til Sør- Afrika!! Vi skal til Namibia, og der skal vi leve, bo og jobbe i 3 måneder. Vi skal bli kjent med en helt ny kultur, nye mennesker, få nye erfaringer og forhåpentligvis lære veldig mye nytt.

Vi er tilsammen 12 jenter som den 1. februar drar til Namibia. 4 skal til Ongwediva, mens jeg er en av de 8 som skal til Tsumeb. Dette er det siste semesteret før vi er ferdigutdanna førskolelærere, og da fikk vi mulighet til å velge ett internasjonalt semester. I løpet av de 3 månedene vi er der skal vi ha praksis i flere ulike barnehager. Vi skal lære om deres kultur og arbeidsmåter og se hvordan deres hverdag er. Mens vi er der skal vi også skrive en oppgave om ett tema vi velger selv

Samtidig som jeg gleder meg veldig til å reise, gruer meg veldig til å være så lenge borte fra kjæresten min, fra familie og venner. Men jeg ser for meg at når vi først kommer oss dit, kommer dagene og månedene til å gå latterlig fort. Plutselig skal vi hjem, og da kunne vi sikkert tenkt oss å være der litt lenger;) Det er tusen ting som skal ordnes før avreise, og jeg har igjen sånn nihundreognittini. Pakkingen er jo et kapittel for seg selv. Det er jo så latterlig mye vi føler vi "må" ha med oss, når vi skal være borte så lenge. Fritt for å betale en formue i overvekt!!


Jeg må også nevne at vi i forbindelse med denne turen har startet å samle inn litt penger til barnehagene vi skal jobbe i. Kvaliteten, tilgjengeligheten av utstyr og midler i barnehagene der nede er svært forskjellig fra hva vi er kjent med her i Norge. De må klare seg med det de har. Vi ønsker å bidra på de områdene vi kan. Kjøpe inn diverse utstyr, leker, bøker og det de måtte trenge. Vi må se ann hva barnehagene har behov for, og deretter bestemme hva vi skal bruke pengene på. Det er ikke så mye som skal til. Alle pengene vi får inn, går til barnehagene! Bilder og oppdatering på hva pengene brukes til, kommer selvfølgelig på bloggen, og på facebook siden vår :)

Hvis du har lyst til å bidra med noen kroner, er kontonummeret: 1822 47 37927

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar