5. februar 2013

Katutura: "Her vil vi ikke bo"

I dag startet vi dagen med ett lite «Namibia- kurs» med Anita, en norsk førskolelærer som bor her nede. Hun ga oss masse info om hvordan vi bør oppføre oss her nede, hva vi bør gjøre og hva vi ikke bør gjøre.Veldig fint å høre det fra noen som bor her. Når dette kurset var ferdig hoppetvi inn i en drosje, som skulle kjøre oss litt rundt her i Windhoek, og ta oss med til Katutura. Katutura er slummen her i Windhoek. I hele Windhoek bor det ca 400 000 mennesker, og 300 000 av dem bor i Katutura. Det var så sinnsykt stort! Katutura betyr "her vil vi ikke bo".


Det som møtte oss der, kommer jeg aldri til å glemme! Vi starteti den litt «finere» delen av Katutura, og var innom ett kjøttmarked. Der der det masse mennesker, og mye liv. Vi gikk litt rundt og kikket, og de fleste vi møtte smilte og hilste på oss.


 



   
"You have to take a picture of me"






 



Når vi hadde vært inne der, kjørte vi litt videre. Vi så tydelig at vi nærmet oss den aller fattigste delen. Det var små blekkskur overalt og det var folk overalt. Barna løp etter bilen vår, og lekte seg utenfor husene sine. Det var så utrolig vondt å se, og jeg klarte ikke å holde tårene tilbake. Det er det sterkeste jeg har opplevd i hele mitt liv. Jeg ble både sint, lei meg og følte meg så hjelpesløs. Alt jeg ville var å løpe ut av bilen, og gjøre noe. Hva som helst.

Selv om det var forferdelig å se, så var det samtidig litt fint. For alle jeg så, var så glade. De smilte og ledde. De satt sammen og hadde det hyggelig, de spiste mat og lekte. Tenk hvor lite de har, og hvor mye vi har. Jeg tror aldri vi kommer til å føle samme gleden som de gjør. De er så takknemlige for alt de har, og konsentrer seg ikke så mye om det de ikke har.



Jeg tok ikke så mange bilder av den fattigste slummen, jeg var mer opptatt av å ta innover meg alt jeg så. Men stikk innom bloggene til de andre, kanskje de har litt flere bilder :-)


Etter det dro vi til Penduka. Penduka er en organisasjon som jobber for at kvinner skal komme ut i arbeid. De aller fleste vil jobbe, men det er vanskelig å skaffe seg en jobb. På Penduka lager de masse forskjellig. De syr, lager keramikk, maler osv. De har flere butikker over hele verden, til å med en i Oslo. Nå satt de og jobbet med en stor bestilling som skulle sendes til Kina. De hadde ett lite utsalg på det stedet vi var innom, og jeg kjøpte 2 kjempe fine armbånd. Dere kan lese litt mer om det her: http://www.penduka.com



Utenfor var det en liten regnsjø og ett kjempe koselig uteområde.




I kveld fyrte vi opp grillen i hagen, og satt ute å spiste, drakk litt og koste oss masse. Vi har det veldig fint her. I morgen skal vi på universitet og ha noen forelesninger der. Nå har jeg forresten fått meg namibisk nr. Så send meg en melding på det, eller ring meg fra Skype!
Nr er: 081 3324639

1 kommentar:

  1. Mette <3
    Ser ut til at dere har kommet dere godt til rette og at dere koser dere :)
    Kjenner jeg er en smule misunnelig!
    Fortsett å oppdater, spennende å følge med på hva dere gjør :)
    Hils resten og kos dere videre :D
    Glad i deg <3
    - Morka

    SvarSlett