16. februar 2013

Life in Tsumeb.

Hei alle sammen :-) Nå er vi ferdige med vår første arbeidsuke her i Tsumeb, og det var veldig godt å ta helga i går. Selv om vi jobber korte dager, blir man ganske sliten. Det skjer mye hele tiden, og nå i starten er det mye som skal ordnes. Det går greit i barnehagen også, og vi får veldig mye ansvar. Når vi kommer om morgenen forventer de nesten at vi skal ta ansvar for hele "undervisninga". Det kan bli litt vanskelig noen ganger, men til nå har vi har klart oss fint : ) Tsumeb er ett kjempe fint sted da! Veldig koselig liten by, med veldig mange hyggelige mennesker. Vi blir helt bortskjemt med all oppmerksomheten her. De fleste vi møter sier "Hello, how are you", og lurer veldig på hva vi gjør her og hvor vi kommer fra. Vi har fått noen rasistiske kommentarer etter oss. Jeg og Oda ble skjelt ut på butikken av ei veldig sint dame. Veldig spesiellt og litt skummelt.  Jeg tenkte jeg skulle vise dere barnehagen hvor jeg jobber nå, men må snakke med de ansatte først, så det er greit at jeg legger ut noen bilder. Så da kan dere få se litt hvordan vi bor og litt av Tsumeb istedetfor!



Leiligheta vår begynner også å bli ganske bra. Det var veldig mye som manglet her når vi kom, men etter noen handlerunder begynner det å komme seg :) Vi har også fått opp myggnetting i alle vinduer i alle rom, så det er blitt litt kjøligere inne. Men savner fortsatt aircon ass! Det er veldig enkel standard, men veldig, veldig mye bedre enn der vi egentlig skulle bo.

Bakgården vår.
Grillplass.


Hun her henger utenfor huset vårt, sammen med de 2 babyene sine. Ninja turtles!
Her bor jeg og Thea!
Ett av badene våre. Har 3, men kun 2 som er i orden.

Stua vår.

Kjøkkenet.
Dagene etter jobb denne uka har vi brukt på å ordne forskjellige ting, vi har vært ute å spist, sola oss litt og kosa oss. På valentines day lagde vi hjemmelagd pizza, drakk øl og spiste is og cupcakes til dessert. Mamma,du trenger ikke å være bekymra for at jeg ikke får i meg nok mat her ihvertfall. Matporsjonene på resturantene er enorme, og vi har drukket øl hver dag siden vi kom. Vi kommer til å trille hjem til Norge i mai.



I går dro jeg, Thea, Oda og Lisbeth på grillfest hos lærerstudentene, mens de 4 andre dro til Rondu sammen med Alfredo og gjengen for å oppleve litt der. Det var en sinnsykt koselig kveld! Vi satt ute hele kvelden, spiste god mat, drakk øl, hørte på musikk, sang og ledde. Vår trofaste taxi sjåfør Peter kom å hentet oss. I underbukse og hettegenser!! Han fortalte oss at "At this time, we sleep here in Africa".

God stemning!

I dag sov vi lenge, kastet på oss bikinien og dro til Dros hvor vi har vært hele dagen. Sjukt godt å endelig få sola seg og bada litt. Eneste minuset med Dros er at vi har blitt fortalt at det er en del slanger der!! I bassenget!!! Jævlig ekkelt, og jeg syns jeg så slanger overalt når jeg var uti der, men gikk bra denne gangen ;)
Lisbeth og Thea in the pool.





Hadeeeet! :D

1 kommentar:

  1. Så godt å høre at du har det bra,Mette.Lykke til videre i Tsumeb.

    SvarSlett