28. februar 2013

Help the Helpless!



Hei alle sammen.
I dag har jeg og Oda hatt vår siste dag i den første barnehagen. Da er det kanskje på tide å fortelle litt om den. 3 uker har gått SÅ fort, og det var veldig rart å dra fra dem i dag, da vi har blitt veldig godt kjent både med barn og voksne. Men vi har tenkt oss innom på besøk om ett par uker. Barnehagen vi har vært i nå ligger i ett slumområde i utkanten av byen. Vi har vært avhengig av skyss frem og tilbake, pga at det ikke er trygt for oss å gå. Barnehagen er veldig koselig. De har mye fint på veggene, de har bord og stoler, og en stor uteplass. Akkurat nå er det 2 damer som jobber der, og på det meste er det 15-16 barn.

Inne i barnehagen.

Inne i barnehagen.

Lekeplassen.

De har ett lite kjøkken hvor en dame lager mat til de som ikke har med seg mat fra hjemme.

Jeg synes fortsatt det er veldig vanskelig å forklare og fortelle om hvordan det er å jobbe her. Det er så stor forskjell fra det vi er vant til. De har veldig mye undervisning, og ikke «tid» til så mye lek. Selv om de har ett stort uteområde, er de ikke vant til å leke ute. Undervisningen og arbeidsmetodene er lite variert, og læringsutbytte er heller ikke veldig stort. Jeg synes det er vondt og frustrerende da fåtallet av barna kan forskjell på farger, navnet sitt, dele med andre, hvilket vær det er i dag og andre ting som for oss er veldig grunnleggende. De slåss veldig mye. Og det er ikke lekeslåssing som vi er vant til. Det er knyttet neve og full tenning, de kaster steiner og tar kveletak på hverandre. Det er nesten håpløst å stoppe dem, da får du fort ett slag sjøl. For å få respekt her, må man slå. Noe som er fullstendig uaktuelt. Man blir veldig sliten både fysisk og psykisk av å oppleve det. Når jeg startet i barnehagen var det 1000 ting jeg følte jeg skulle gjort, endre på og lære bort. Og jeg følte meg veldig hjelpeløs da jeg skjønte at dette funker ikke. Det er ikke mulig å dra hit med en plan om å forandre verden, eller måten de lever og gjør ting på. Da blir man skuffa. Men vi kan i hvert fall prøve. Forsøke å gi barna mange gode opplevelser og mye omsorg og kos i den tiden vi er her. Og det har vi gjort. Jeg har aldri hatt så mange unger på fanget, holdt så mye hender eller kosa så mye som jeg har gjort i de 3 siste ukene. Det har vært en veldig fin tid, og jeg gleder meg til å oppleve flere barnehager : )


Her leser vi bok om dyrene i Norge!

På tur for å kjøpe is. Barna pleier å ha med seg 1 dollar i barnehagen, og går å kjøper is og godteri når de har "breaktime".


Undervisning om været.



Feira valentines day :)

Matpause.

:)




Babyen til hun ene som jobber i barnehagen. Verdens fineste!

Eating fatcakes!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar